Nytt rekord för Kia 2021

Kia stärker positionen och är för femte året i rad det tredje största bilmärket i Sverige och även det mest populära bilmärket bland privatpersoner.

I dag presenterade BIL Sweden registreringssiffror för december och helåret 2021. Totalt registrerades 300 983 fordon, vilket är en ökning med tre procent jämfört med 2020. Till och med juni var ökningen 38 procent men efter det har det varit en negativ trend kopplat till leveransproblem kopplat till halvledarbrist och förändringar av Bonus-malussystemet och förmånsvärdet för tjänstebilar.

Kia summerar 2021 med 2 386 registreringar i december (+0,89 %) och totalt 29 867 (+18,6 %) för året. Marknadsandelen ökade från 8,68 procent under 2020 till 9,92 procent 2021.

– Kia är förstahandsvalet bland kunder som söker en laddbar bil och våra återförsäljare har verkligen gjort sitt yttersta för att leverera efter kundernas förväntningar. Kia har stått starka och stabila trots utmaningarna på marknaden, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Den mest populära modellen var Kia Ceed (11 399 bilar) tätt följd av Kia Niro (10 311 bilar). Båda modellerna placerade sig som försäljningsettor under enskilda månader och slutade helåret som fyra (Kia Ceed) respektive femma (Kia Niro) på topplistan över de mest sålda bilmodellerna i Sverige.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid är den mest registrerade laddhybriden i Sverige under 2021. Kia e-Niro är tvåa över de mest registrerade elbilar.

Nya elektriska crossovern Kia EV6, finalist i Årets Bil, började levereras under slutet av året; 231 bilar i december och 597 bilar inräknat november.

Kia gick in med målet att nå 80 procent laddbar försäljning för 2021, det nåddes inte riktigt utan blev 78 procent. Det kan jämföras med marknadens snitt på 45 procent, enligt Bil Sweden. Under december månad var hela 88 procent av Kias försäljning laddbar.
Målsättningen för Kia i Sverige är att 100 procent av alla bilar som säljs i Sverige ska vara laddbara om två år, 2024.

Kia inledde 2021 med att globalt ställa om varumärket i grunden till att bli en leverantör av mobilitetstjänster och med hållbarhetsfokus i alla led successivt sänka klimatavtrycket och nå koldioxidneutralitet. Kia Sweden har framgångsrikt visat hur det är möjligt att ställa om till att erbjuda i stort sett enbart laddbara modeller. Det har resulterat i det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet, 46 gram t o m november* av de bästsäljande märkena i Sverige, vilket överträffar målet som var 50 gram.

– Utsläppen från inrikes transporter står idag för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp, och av dessa står vägtrafiken för drygt 90 procent. Om vi ska nå målet om att bli världens första fossilfria välfärdsland och lyckas minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med år 2010 så anser vi att ytterligare steg framåt behöver tas, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

– Vi anser att en samlad översyn av hur de olika incitamenten i både Bonus-malussystemet och beräkningen av förmånsvärdet påverkar omställningen till en elektrifierad fordonsflotta är nödvändig.

Satsningen på elektrifiering fortsätter under 2022 med lanseringar av nya fyrhjulsdrivna suven Kia Sportage för att följas av nya Kia Niro senare under året.