Tips för att ordna en lyckad konferens

Sitter du och planerar inför företagets nästa konferens och letar efter en plats och anläggning som just passar er verksamhet och förväntningar. Det finns oändligt med alternativ, allt från hotell inne i stan till anläggningar med spaavdelningar i natursköna områden. Vi har alla tipsen för en riktig lyckad konferens. Och kom ihåg att börja planera i tid!

Rätt plats

Det första och kanske svåraste är att bestämma platsen för konferensen. Börja med att utgå ifrån hur många ni är och vad ni har för mål. Ni kanske vill komma ut från staden till en anläggning som har närhet till natur och vatten. Ett alternativ som ger ett lugn och skön avkoppling. För kortare konferenser passar ett hotell i city perfekt. Man kommer bort från sina vanliga lokaler och får ett miljöombyte som ökar kreativiteten och har tillgång till hotellets service och tjänster.

Agenda och program

För att genomföra en lyckad konferens är det viktigt med en strukturerad agenda. Informera gärna medarbetarna innan konferensen för att göra de medvetna om vad som väntas. Detta gör det tydligt och ni kommer även spara tid och göra konferensen mer effektiv. Lämna utrymme för aktiviteter och nöjen under er vistelse. Det är både roligt och stärker gemenskapen i gruppen samtidigt som det är den perfekta pausen för att hålla energin och motivationen uppe. Avsluta kvällarna med gemensam middag. Det uppskattas alltid och öppnar upp för reflektion och dialog om det som tagit upp under dagen.

Avslutning

Efter avslutad konferens är det viktigt att följa upp och reflektera över vad ni fick ut av den. Vad kom ni fram till, vad hade ni kunnat gjort bättre och vad tar ni med er till det dagliga arbetet? Se till att allt dokumenteras och sätt ihop en plan för det kommande arbetet så riskerar ni inte att något glöms bort.