Från Västerås till hela Sverige

NMT Bella

NMT Bella

Bella Nilssons företag NMT kända för den rosa byggsäcken med orden Think Pink har en av sina största anläggningar i Skultuna utanför Västerås. Därifrån styrs detta stora företag och levererar sin innovativa lösning till byggarbetsplatser i hela landet. Idén i grunden är egentligen mycket enkel. Gör något någon annan redan gör fast på ett annorlunda sätt. Det är egentligen en fråga om att bygga varumärke. En byggsäck är i grund och botten en  produkt som har ett lågt engagemang, en så kallad, lågengagemangsprodukt. Det är inget man vill köpa utan något man måste köpa för att göra sitt vanliga arbete möjligt. Att därför addera värden till produkten som höjer engagemanget kring den är väldigt smart. Med den rosa färgen har Bella Nilsson skapat en produkt som sticker ut i relation till konkurrensen och till och med i hela byggbranschen  som präglas av helt andra färger än just rosa   som historiskt inte förknippas med denna typer av verksamheter. Med så enkla medel som färgval har Bella lyckats bygga ett imperium i byggbranschen som jag tror att många företagare kan ta lärdom av  och bör se upp till. Som företagare gäller det alltid att fråga sig vad man kan göra för  att sticka ut och design har alltid varit en tydlig sak att jobba med för att särskilja sig från sina konkurrenter. Titta bara på Apple som i mångt och mycket kan ta mycket mer betalt än  exempelvis IBM eller HP  när de skall sälja en dator bara för att designen på maskin är så mycket bättre.

 

Folk vill gärna sticka ut och att därför förse dem med produkter genom vilket de kan göra detta kommer alltid vara ett vinnande koncept varesig det gäller datorer eller byggsäckar. Bella Nilsson förstod detta tidigt och har nu även kommit med ytterrligare en design innovation i branschen i form av Sverigesäcken som med sina gula och blå Sverige-färger även den ger ett annat typ av avtryck och troligen lockar till sig en helt annan typ av kund än de som tidigare gillat de som stuckit ut genom att vara rosa.